fredag 22 mars 2013

Falafeltallrik med ris

Målsättningen med denna bloggen är inte bara att vara ett ställa för mig att samla mina recept på utan också att visa på läckra veganrätter tänkt för att mätta fattiga magar och med en sådan målsättning så är det inte mer än rimligt att den första rätten som presenteras också är den ultimata fattigmansmaten; Falafel!

För att fixa ihop en riktig tallrik så är det 4 delar vi behöver tänka på. Falafeln, riset, såsen och grönsakerna. Jag försöker hålla mig till tallriksmodellen, och för en person likt mig som knappt tränar så är det så vitt jag förstår rekommenderat med 25% kolhydrater, 25% protein och 50% grönsaker.

Tid: 20-30 minuter
Personer: 4-6
Kostnad: 50-60:-

Falafeln:

Beräknat till ungefär 4-6 personer.

2 Burkar kikärtor
1dl persilja
0.5dl dill
2-3msk vetemjöl
1tsk koriander
1.5tsk salt
1krm cayennepeppar

Mixa samman allt, forma till lämpliga bullar eller den formen du föredrar och stek i olja.

Ris:

2.5dl Parboiled ris
5dl vatten
0.5tsk salt

Koka upp vattnet, häll i riset, låt koka på låg värme tills allt vatten kokat bort (ca 20 minuter).

Tomatsås:

1 förpackning passerade tomater
1 burk krossade tomater
1-2msk tomatpuré.
salt, peppar, örtkryddor och vitlökspulver efter behag.

koka upp under omrörning låt sen puttra på låg värme.

Grönsakerna:

Välj efter behag, jag tycker att ingen falafeltalrik blir hel utan lite rödlök, grönsallad, tomat och gurka (rätt svenning alltså).

Kostnad för kalaset:

2 burkar Eldorados kikärtor ~10:-
1dl bladpersilja ~2.5:-
0.5dl dill ~5:-
2.5dl ris ~5:- (räknar jag rätt? 2kg Eldorado Parboiled pyntade jag ca 25 spänn för.)
1 förpackning Eldorados passerade tomater ~5:-
1 burk Eldorados krossade tomater ~5:-
1msk felix tomatpuré, någon krona.
salt/peppar/andra kryddor är svårt att uppskatta, men högt gissat runt femman där också, det är ju inte direkt stora mängder vi pratar om.
Grönsaker är antagligen den dyraste posten och varierar lite utifrån vad du väljer, vilken säsong det är etc.

Så, slutnota, 38.50:- + grönsaker, så runt 50-60 kronor med grönsakerna, eller runt 12.50:- per portion.

(har du tips på hur jag tar bättre bilder, kommentera gärna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar