fredag 29 mars 2013

All-In Nerd och lite kikärtscurry

Helgen kommer jag ägna åt en helvetisk mängd nörderi (Gothcon i helgen, vilket innebär att runt 2-2.5k nördar samlas i Göteborg och spelar spel hela helgen).  Gissningsvis så kommer det inte bli några uppdateringar Lördag eller Söndag.

Min mat kommer vara någon kombination av köpemat (Jonsborg ligger precis i närheten av Gothcon), matlådor och saker som kan slängas ihop på några minuter.

Men först, en snabb lunchlåda när jag egentligen sitter och inte har sådär särdeles mkt inspiration till matlagning.

Tid: 20 minuter
Portioner: 3-4
Pris: 13.50:- eller 4:- per portion

Kikärtscurry

1 Burk Eldorados Kikärtor
några deciliter vatten
½ svampbuljongtärning
Curry, salt, peppar och lite cayennepeppar.
1-2 msk Carlshamns veganska matlagningsgrädde

Koka upp vattnet med kikärtorna och den halva buljongtärningen. Krydda under avsmakning, toppa med lite grädde och låt det puttra någon minut till. Vill du inte ha lika vattning som min så kan det vara bra att reda såsen.



Passar väldigt bra till ris, så jag svängde ihop lite ris också.

3dl ris
6dl vatten
1 grönsaksbuljongstärning
1dl gröna ärtor
salt

Koka upp vattnet och riset, sänk värmen och låt det puttra på låg värme tills att vatten kokat bort. När det är fem minuter kvar eller så på riset rör ner ärtorna bland riset. När allt vatten är borta så är riset klart.

1 Burk kikärtor 5:-
½ svampbuljontärning 1:-
1 grönsaksbuljongtärning 1:-
3 dl ris 3:-
1dl Eldorados frysta ärtor 1:-
kryddor 1:-
Carlshamn matlagningsgrädde: 1.50:-

Totalt 13.50:- eller runt 4:- per portion


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar