måndag 19 januari 2015

Vad äter egentligen en vegan? Dag 1 - Måndag

En väldigt vanlig fråga som alla veganer får är "vad äter egentligen en vegan?" För att besvara detta på ett enkelt sätt så tänkte jag sätta ihop en serie av sju bloggposter denna veckan där jag dokumenterat alla måltider under en sjudagarsperiod. Kommer inte vara några egentliga recept i serien och jag kommer inte räkna ut exakta kostnader för allt. Är det något som du blir intresserad av att få ett recept på däremot, kommentera så kommer det framledes.

Frukost: Frukosten blev bara en kopp kaffe.

Lunch: En rejält tilltagen sallad med stekt zucchini och kikärtsbollar. Till detta en hemmagjord tomatpesto. Vatten som måltidsdryck.


Pluggfika: Är det något jag lärde mig av att bli vegan på 90-talet så är det att fika betyder en slät kopp. En slät kopp kaffe brukade det vara då, numera är det främst en slät kopp te som gäller. Så, sitter och plitar på ett skolarbete till imorgon med kopp Rooibos.


Mellis: Mellanmål är bra, och jag försöker att äta förhållandevis nyttiga mellanmål, även om jag ibland hänfaller åt chips eller godis ifall vi har det hemma. Idag lyckades jag dock. En örtsaltad avocado till mellanmål innan jag drar iväg till min terapi (8 gånger kvar nu). 


Middag: Fick bli en riktig latmansmatad. Typ wokat ris med grönsaker och sojabitar. Smaksatt med ohemula mängder jordnötssmör och sambal oelek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar