fredag 27 september 2013

vegetarisk (vegansk) smörgåstårta

Jag har börjat ta för vana att kalla min mat för vegetarisk. Vegetarisk i min värld är helt och hållet plantbaserat, ingen mjölk, inget ägg, ingenting annat från djurriket.

Är du vegetarian och äter mjölk och/eller ägg så är du någon form av lacto-ovo vegetarian. Äter du fisk utöver det så tror jag den korrekta benämningen är demi-lacto-ovo vegetarian. Vegetarian = grönsaker och annat icke-animaliskt. Som vegan så äter jag vegetariskt och försöker jag exkludera animalier i alla andra delar av livet så gott det går utöver mina matvanor, poängen är att vegan är mer än mat.

Iaf, gjorde en smörgåstårta förra helgen som blev supergod, här har ni receptet.



Tid: 1.5 timmar arbetstid allt som allt (om man gör majonäs och pastejen i samma veva, sen bör den ju gotta till sig över natten innan den fördigställs)
Portioner: 6 bitar ungefär
Pris: 60:- eller 10:- per portion ungefär.

en brödkaka modell större (Willys hade någon nice som var delad på två rätt tjocka bitar som man lätt kunde dela på två, Mia som är duktigare än mig delade sin brödkaka i 3 delar per halva).

Jag ville ha tre lager med fyllning och sen toppa med olika grönsaker. Börja med ett lager brad i botten och bred på pastejen, lägg sen på en brödbit och bred på mimosasalladen, lägg på ytterligare en brödbit och bred på morotsröran, lägg på sista brödskivan, smöra lite med förslagsvid Carlshamns vegetabiliska margarin (veg D-vitamin, <3 carlshamn). När du fått ihop allt, skär bort kanterna så tårtan får raka fina linjer som du kan bre på majonäsen på. Se till att hela tårtan täcks av majonäs, mer är bättre än lite och den är supergod! Slå in tårtan i plastfolie och låt stå över natten i kylen så den får gotta till sig och lägg på toppingen några timmar innan servering.

Lager 1: Pastej

Jag använde ungefär hälften av receptet jag postade i Lördags.

Lager 2: Mimosasallad



½ burk fruktcoctail
1dl Majonäs
2msk soyghurt

Häll av vätskan, blanda ut hälften av burken med en deciliter av majonäsen och ungefär 2 msk soyghurt. rör om och bred på tårtan.

Lager 3:

Morot (en stor, runt 150g)
en bit purjolök (50g)
½ blekselleri stjälk
1dl majonäs

 Riv moroten, hacka upp purjolöken och blanda med majonäsen. Bred på ett tjockt lager av röran på tårtan. Skiva bleksellerin tunt och strö över röran.



Kostnad

Brödkaka 20:-
pastej 5:-
½ burk frukcoctail 8:-
7dl majonäs  12:-
morot  1:-
purjolök 1:-
soyghurt 1:-
blekselleri 2:-
topping (varierar beroende på vad du använder, men runt 10:- kanske?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar