måndag 1 december 2014

Matig lins och rotfruktssoppa

Jag är en sucker för soppor till lunch. I mitt "sluta ha ett BMI på 30"-projekt så försöker jag äta sallad eller soppa till lunch varje dag, det går väl sådär men jag är ju iaf inte BMI 30 längre vilket är rätt skönt.

Idag blev det en lite matigare lunchsoppa.

Tid: 15 minuter
Portioner: 2
Pris: 10.5:- eller 5.5:- per portion



Det vi behöver är

1 Stam grönkål
1 mellanstor morot
1 mellanstor potatis
½ lök
1 näve färsk persilja
1 vitlöksklyfta
1 chili
1dl linser
1msk torkade alger
Salt och peppar



Finhacka allt utom linserna och dom torkade algerna och fräs på några minuter i olja. Häll på runt 5dl vatten, låt koka upp och sen koka på mellanvärme i några minuter (runt 5-7 minuter beroende på hur finhackad potatisen och moroten är) innan du lägger i linserna och algerna. Fortsätt koka tills linserna fått den konsistens du önskar. Ungefär 5 minuter på röda linser. Smaka av med salt och peppar, jag upplevde att det inte behövdes någon buljong då ingredienserna gav såpass mkt smak.

Violá! En snabb lunchsoppa för en spottstyver! Vill du ha den vattningare så ha i mer vatten, vill du gotta till det lite mer så kan du toppa med lite havregrädde eller kokosmjölk på slutet.


Kostnad

80g linser 1.5:-
30g grönkål 2:-
70g morot 0.5:-
70g potatis 0.5:-
20g lök 0.5:-
1 färsk persilja 0.5:-
1 vitlöksklyfta 1:-
1 chili 1:-
1msk torkade alger 1:-
Salt, peppar, olja 2:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar